اخبار و مقالات

موز دهمین کالای عمده وارداتی به کشور شد
تاریخ انتشار : 1395/5/31 ساعت 09:21:39
موز دهمین کالای عمده وارداتی به کشور شد

















موز دهمین کالای عمده وارداتی به کشور شد
تاریخ: 1395/04/26
شماره: 7101
بازدید: 37
با وجود اجرای طرح واردات موز به جای صادرات سیب یا پرداخت تعرفه وارداتی بیشتر، وادارت این محصول کماکان در حجم گسترده در حال انجام است و تنها ۱۰۵ میلیون دلار موز در ۳ ماه ابتدایی سال جاری به کشور آمده و دهمین کالای عمده وارداتی به کشورمان است.
 
واردات موز با عنوان "موز سبز تازه یا خشک کرده" در سال جاری نیز با وجود اجرای طرح "واردات موز در ازای صادرات سیب" توسط وزارت جهاد کشاورزی، رقم قابل ملاحظه را به خود اختصاص داده و دهمین کالایی عمده وارداتی به کشور است.

بر اساس جدیدترین داده‌های گمرکی، در سه ماه ابتدایی سال جاری 137 هزار تن موز به ارزش 105 میلیون و 317 هزار دلار به کشور وارد شده است.

بنابراین گزارش، البته میزان واردات ازلحاظ وزنی و ارزشی حدود 11 درصد کاهش داشته که این امر از اثرات طرح واردات موز در ازای صادرات سیب یا پرداخت تعرفه گمرکی بیشتر برای واردات است.

واردات 105 میلیون دلاری و کاهش تنها 11 درصدی واردات موز به کشور، نشان می‌دهد که برخلاف انتظار مسئولان افزایش تعرفه واردات موز تأثیر زیاد بر واردات این محصول به کشور ندارد.


با افزایش‌یافتن قیمت موز در بازار کشور نرخ سایر محصولات داخلی نیز به‌صورت همسو گران شده است. به همین منظور تقاضا برای خرید این محصول وارداتی در کشور در سطح زیاد وجود دارد.

گفتنی است، متوسط قیمت واردات هر کیلوگرم موز سبز به کشور 0.7 دلار است .
منبع خبر: تسنیم